Janboelo

Jan Boelo (1988) groeide op in Heiligerlee, een klein dorpje in het noorden van Nederland. Als kind speelde hij altijd buiten in het bos. Hij had een rijke fantasie en was in zijn droomwereld altijd een piraat of cowboy. Op de middelbare school won hij het ‘concours culturel’, een jaarlijks terugkerende kunstwedstrijd, georganiseerd door een aantal middelbare scholen in de regio. Hij won met een jurk die hij had ontworpen. Zijn passie was geboren.

Jan Boelo kwam in contact met Edgar Vos en was zeer gefascineerd door de manier waarop meneer Vos praatte over zijn werk als modeontwerper. Vos vertelde dusdanig over het kleden van vrouwen en zijn couture, dat Jan Boelo nog enthousiaster begon aan de studie Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht.

Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een grote fascinatie voor technieken, het ‘how-made’ van een kledingstuk. Hij vindt het ook zeer belangrijk dat een modeontwerper weet hoe een kledingstuk in elkaar is gezet. Want als je dat eenmaal weet, hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Alles draait om de gebruikte technieken en de technieken die gebruikt kunnen worden. Deze kunnen worden toegepast en aangepast naar je eigen ideeën, en gebruikt worden in combinatie met je eigen, sterke ontwerpen.

Na verschillende stages bij Paul Schulten, Jan Taminiau, Marloes Blaas en Balmain, is Jan Boelo in 2010 zijn eigen label gestart. Voor hem is het erg belangrijk om volledige vrijheid te hebben bij het creëren van zijn eigen dromen. Dromen waarin krachtige en sterke mensen voorkomen, mensen met een eigen stijl en persoonlijkheid.

meer info: http://www.janboelo.nl